Перейти до основної сторінки
Хочеться звернути увагу на деякі правила, які повинен пам’ятати кожен споживач, збираючись за покупками. Ситуацій буває безліч і ми не можемо від усього вберегтися, краще завчасно дізнатися про свої законні права та подбати про відповідні дії для запобігання можливих ускладнень, тим більше – споживчих конфліктів.
Захист прав споживачів забезпечується Законом України «Про захист прав споживачів» (далі – Закон).
Закон розмежовує права споживачів в разі придбання неякісного товару або товару належної якості, але при цьому є загальні правила, яких потрібно неодмінно додержуватися.
У разі придбання товару належної якості, який не відповідає вашим вимогам (не задовольнив за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром тощо), споживач має право протягом 14 днів з моменту покупки обміняти або повернути товар продавцю, придбати будь-які інші товари з наявного асортименту з відповідним перерахуванням вартості тощо.
При цьому слід пам’ятати, що згідно з частиною 11 статті 8 Закону вимоги споживача розглядаються після пред’явлення споживачем розрахункового документа, а щодо товарів, на які встановлено гарантійний строк, – технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу. Під час продажу товару продавець зобов’язаний видати споживачеві розрахунковий документ встановленої форми, що засвідчує факт купівлі, з позначкою про дату продажу.
Відповідно до абзацу 3 частини 1 статті 9 Закону України «Про захист прав споживачів», обмін товару належної якості провадиться, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром.
Першочергова порада споживачеві: завжди необхідно зберігати товарний (касовий) чек та інші документи, які опосередковано можуть підтвердити факт купівлі-продажу. Це можуть бути договори, квитанції, чеки, жетони, акти виконаних робіт. Чим більше буде у вас таких документальних доказів, тим більше шансів на успіх матимете для відстоювання своїх прав споживача у разі їх порушення.
Серед споживачів поширена думка, нав’язана в першу чергу продавцями, що чек можна отримати тільки у магазині, а на ринку касових апаратів немає, отож і чеки не видаються. Це хибна думка, дія статті 8 Закону поширюється на підприємства роздрібної торгівлі усіх форм власності на всій території України. На ринку продавець зобов’язаний на вимогу споживача виписати товарний чек встановленого зразка.
Отже, що таке розрахунковий документ (касовий, товарний чек або інший документ, що підтверджує придбання товару, виконання послуги) – це документ який повинен обов’язково видаватись споживачу при придбанні товару, отриманні послуг у сфері торгівлі, ресторанного господарства та обслуговування, який засвідчує передання право власності від продавця до покупця або отримання певної послуги.
Законодавець визначає основні вимоги до змісту розрахункового документу, які передбачають наявність обов’язкових реквізитів про продавця (ТОВ, ФОП), його повну назву, індивідуальний податковий номер продавця, який реалізує товар, надає послугу, адресу місця реалізації товару або отримання послуги, дату продажу товару, отримання послуги, повну назву товару, послуги та кількість, вартість придбаного товару, наданої послуги*.
Підсумовуючи викладене, Головне управління Держпродспоживслужби в Київській області рекомендує всім без винятку споживачам при купівлі товарів, отриманні послуг вимагати від продавця розрахунковий документ, або інший документ, що підтверджує придбання товару, або отримання послуги та зберігати його впродовж гарантійного терміну на придбаний товар, отриману послугу.
(*повний перелік реквізитів та форми розрахункових документів визначається податковим законодавство).
Попередня
Наступна