Перейти до основної сторінки
03.02.2017 відбулося розширене засідання колегії Головного управління Держпродспоживслужби в Київській області (далі – Головне управління) на якому були підведені підсумки роботи Головного управління та підпорядкованих йому управлінь Держпродспоживслужби в районах (містах) області та державних установ за 2016 рік.
Слід зазначити, що Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (далі – Держпродспоживслужба) утворена відповідно до постанови КМУ від 10 вересня 2014 року № 442 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади».
Постановою КМУ від 02 вересня 2015 року № 667 затверджено Положення про Держпродспоживслужбу. Відповідно до постанови КМУ від 16 грудня 2015 року № 1092 «Про утворення територіальних органів Державної служби з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів» були утворені територіальні органи Держпродспоживслужби шляхом приєднання до них територіальних органів Державної ветеринарної та фітосанітарної служби, Державної інспекції з питань захисту прав споживачів та Державної санітарно-епідеміологічної служби.
Відповідно до розпорядження Кабінету міністрів України від 6 квітня 2016 року № 260-р «Питання Державної служби з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів» Держпродспоживслужба офіційно розпочала роботу і приступила до виконання функцій.
Головне управління та підпорядковані йому управління Держпродспожислужби в районах (містах) області розпочали свою роботу фактично після введення в дію структури та штатного розпису з 18 квітня 2016 року.
В 2016 році Головним управлінням, підпорядкованими йому управліннями Держпродспожислужби в районах (містах) області та державними установами відповідно до покладених на них завдань у галузі ветеринарної медицини та безпечності харчових продуктів забезпечено проведення державного ветеринарно-санітарного нагляду (контролю) за здоров’ям та благополуччям тварин, безпечністю та окремими показниками якості харчових продуктів, неїстівних продуктів тваринного походження, кормів та інших об’єктів санітарних заходів, охорони території України від занесення збудників особливо небезпечних хвороб, включених до списку Міжнародного епізоотичного бюро, з територій інших держав або карантинних зон.
Незважаючи на недостатнє державне фінансування протиепізоотичних заходів та значне скорочення штатної чисельності працівників державних установ ветеринарної медицини План протиепізоотичних заходів щодо профілактики основних заразних хвороб тварин в Київській області на 2016 рік виконано майже в повному об’ємі.
Зокрема, в 2016 році згідно плану протиепізоотичних заходів спеціалістами державної ветеринарної медицини проведено 200,11 тис (101% до плану) алергічних досліджень великої рогатої худоби на туберкульоз та 95,4 тис. серологічних досліджень на лейкоз. Як наслідок забезпечення виконання протиепізоотичних заходів всі 153 товарних господарства, що утримують велику рогату худобу є благополучними щодо лейкозу великої рогатої. Крім того, оздоровлено від туберкульозу великої рогатої худоби ДП ПЗ «Плосківський» Броварського району і на сьогодні всі господарства області благополучні щодо цього захворювання.
В рамках моніторингу губчастоподібної енцефалопатії великої рогатої худоби відібрано та досліджено 1430 зразків довгастого мозку. За результатами гістологічних досліджень змін характерних для губчастоподібної енцефалопатії не встановлено.
Благополучна та контрольована ситуація щодо туберкульозу, лейкозу, губчастоподібної енцефалопатії великої рогатої худоби забезпечує можливість тваринницьким господарствам області виробляти якісну та безпечну сировину тваринного походження (молоко, м’ясо) та бути конкурентоспроможними.
Ситуація щодо високопатогенного грипу та Ньюкаслської хвороби птиці на території Київської області в 2016 році залишалася стабільною та контрольованою.
З метою оперативного контролю за клінічним станом птиці у індивідуальних господарствах громадян було організовано 117 груп із фахівців ветеринарної медицини, які проводили подвірний обхід, при цьому було щеплено 658,6 тис. голів птиці та відібрано 31,7 тис. проб крові птиці для досліджень на напругу імунітету щодо хвороби Ньюкасла.
В той же час, на території області залишається вкрай напружена ситуація щодо сказу тварин. Так в 2016 році в області зареєстровано 42 випадки захворювання тварин на сказ. Сказ реєструвався серед лисиць, котів, бродячих собак, але основним джерелом інфекції залишається червона лисиця.
В епізоотичному ланцюгу сказу важливе значення має процес синантропізації лисиць, тобто наближення місць їх мешкання до населених пунктів та контакти з безпритульними собаками і котами. В цих умовах відбувається наближення вірусу до людини, створюється загрозлива епідемічна ситуація з цієї інфекції. Тому одним із шляхів профілактики сказу є пероральна імунізації диких м’ясоїдних, що активно здійснюється в країнах Європейського Союзу і де випадки захворювання майже не реєструються.
В 2011 році рішенням Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Київській обласній державній адміністрації було затверджено «Комплексну програму основних заходів профілактики та боротьби зі сказом в Київській області на 2011-2020 роки». В рамках цієї програми фахівцями державної ветеринарної медицини області щорічно проводиться вакцинація проти сказу домашніх та сільськогосподарських тварин, тільки в 2016 році проведено 98 тис. таких щеплень.
В той же час, даною програмою не передбачено фінансування заходів щодо проведення пероральної імунізації серед диких м’ясоїдних тварин.
Зважаючи на епізоотичну та епідеміологічну ситуацію щодо сказу тварин, що склалася на території Київської області Головне управління звернулося з пропозицією до Київської обласної державної адміністрації щодо прийняття та впровадження на території області програми пероральної імунізації диких тварин проти сказу.
В 2016 році на території області було зареєстровано два випадки африканської чуми свиней в сільськогосподарських підприємствах. В результаті своєчасно діагностики та ефективно проведених заходів з локалізації і ліквідації осередків інфекції було недопущено її поширення на інші території та знято карантин з одного господарства.
Разом з цим потрібно відмітити, що однією з основних причин занесення збудника АЧС в свинарські господарства є низький рівень розуміння проблеми та ігнорування власниками (керівниками) свинарських господарств заходів біобезпеки.
На виконання Закону України «Про ідентифікацію та реєстрацію тварин» спеціалістами господарств та державних установ ветеринарної медицини в 2016 році ідентифіковано та внесено до Єдиного реєстру тварин 42821 гол. великої рогатої худоби, в т . ч. 11758 гол худоби, що належить фізичним особам. Також ідентифіковано 103170 гол. свиней, 2467 гол. кіз.
В рамках проведення заходів державного контролю і нагляду на забійно-санітарних пунктах господарств і подвірно оглянуто: великої рогатої худоби – 6577 гол., свиней – 73130 гол., овець і кіз –228 гол. За результатами післязабійної експертизи виявлено: 23 випадки інвазійних хвороб в ВРХ та 530 випадків інвазійних хвороб в свиней, в т. ч. 334 випадки ехінококозу.
В державних лабораторіях ветеринарно-санітарної експертизи на агропродовольчих ринках області оглянуто туш: ВРХ – 9407, свиней – 95430, овець і кіз -263, інших видів тварин – 43373, проведено експертиз молока і молочних продуктів 224686, риби і рибопродуктів – 26052, яєць – 17221 тис. шт., меду – 533, овочів і фруктів – 206591, готових харчових продуктів – 105503, інших харчових продуктів – 31212. Всього лабораторіями ветеринарно-санітарної експертизи проведено 760271 експертиза та 2535802 лабораторних досліджень. За результатами досліджень не допущено в реалізацію 1,73 т яловичини, 6,18 т м’яса свинини, 3,22 т молока і молочних продуктів, 0,4 т риби і рибопродуктів, 0,5 тис. штук яєць, 0,18 т готових харчових продуктів промислового виготовлення.
В 2016 році на забійні та м’ясо- та птахопереробні підприємства області надійшло і було оглянуто 29371 гол. ВРХ, 36995 голів свиней, 5151 голів ДРХ, 7 гол. коней, 94059663 гол. птиці та 13685 гол. інші види тварин. За результатами післязабійної ветеринарно-санітарної експертизи було виявлено: у ВРХ – 117 випадків фасціольозу, 37 – дикроцеліозу, 2- диктіокаульозу та 760 випадків хвороб незаразної етіології; у свиней – 2099 випадків ехінококозу, 4 – випадки інші інвазійні хвороби, 35856 випадків хвороб незаразної етіології; у ДРХ – 6 випадків хвороб незаразної етіології; у птиці встановлено – 233209 хвороб незаразної етіології. За результатами експертизи направлено на утилізацію 0,33 т м’яса яловичини, 1,38 т м’яса свинини, 8,33 т м’яса птиці, 4,75 т субпродуктів ялових, 15,05 т субпродуктів свинних, 0,03 т субпродуктів ДРХ, 322,48 т субпродуктів від забитої птиці.
Слід зазначити, що 2016 році заходи державного нагляду (контролю) органами Держпродспоживслужби Київської області здійснювалися за умов обмежень щодо перевірок суб’єктів господарювання з обсягом доходу до 20 млн. грн. за попередній календарний рік. При цьому, формування планів здійснення заходів державного нагляду (контролю) проводилось з врахуванням критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та виключно за наявності затверджених переліків питань щодо здійснення планового заходу.
В результаті кількість проведених перевірок в 2016 році зменшено в 1,9 рази в порівнянні з 2015 роком, в 6,24 рази в порівнянні з 2014 роком та в 13 разів в порівнянні з 2013 роком. Так, упродовж 2016 року державними інспекторами управлінь Держпродспоживслужби області проведено всього 360 перевірок підконтрольних об’єктів (в тому числі 50 планових та 310 позапланових), в т. ч. сільськогосподарських підприємств різної форми власності – 34, забійних пунктів та м’ясопереробних підприємств – 63, холодокомбінатів – 12, інших об’єктів – 251. За результатами проведених заходів видано 262 письмові попередження щодо усунення порушень, притягнуто до адміністративної відповідальності 254 особи шляхом накладання штрафів на суму 18 тис. 054 грн. Всі штрафи стягнуто 100 %.
Відповідно до покладених завдань у сфері державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства фахівцями Управління державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства Головного управління та відділів державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства управлінь Держпродспоживслужби в районах (містах) області в 2016 році було здійснено 867 перевірок щодо виконання вимог санітарного законодавства.
За наслідками проведених заходів державного контролю виявлено порушення норм санітарного законодавство в 165 суб’єктів господарювання.
В складі комісій було здійснено 763 перевірки. На 55 об’єктах нагляду було виявлено недотримання вимог санітарного законодавства, а саме: в 30 загальноосвітніх навчальних закладах, 11 дошкільних навчальних закладах та в 14 інших суб’єктів господарювання.
З метою усунення виявлених порушень вимог санітарного законодавства на ім’я керівництва кожного суб’єкта господарювання надавалися приписи щодо усунення даних порушень з чітко визначеними термінами виконання. Також було вжито 2 заходи адміністративного впливу (штрафи) на суму 1360 грн., які було стягнуто до державного бюджету та закрито 1 об’єкт за рішенням адміністративного суду.
Протягом 2016 року на території Київської області було зафіксовано 5 спалахів гострих кишкових інфекційних захворювань у 4-ох з яких було прийнято участь у розслідуваннях. Всі спалахи ліквідовані.
Управлінням з метою державного нагляду за дотримання санітарного законодавства проводився контроль якості питної води джерел централізованого та децентралізованого водопостачання населених пунктів на відповідність вимогам Державних санітарних норм і правил «Гігієнічні вимоги до води питної, призначеної для споживання людиною» (ДСанПіН 2.2.4-171-10) з метою виявлення, попередження та ліквідації її забруднення.
На контролі знаходилось 699 водопроводів, з них 52 – комунальних, 220 – відомчих та 472 – сільські. Із загальної кількості комунальних водопроводів чотири – з поверхневих джерел водопостачання: з річки Рось – водопроводи міст Біла Церква, Богуслав, Миронівка, з р. Десна – водопровід міста Бровари. Решта 695 водопроводи – з 2071 артезіанських свердловин.
В поточному році з метою державного нагляду було досліджено 851 проба питної води (централізоване водопостачання) та 81 проба питної води (децентралізоване водопостачання) для досліджень за мікробіологічними показниками.
Під наглядом Управління знаходилося 1759 дитячих та підліткових закладів, з них дитячих дошкільних закладів – 397, загальноосвітніх навчальних закладів – 623, інтернатних – 51, оздоровчих закладів – 502, позашкільних закладів – 186.
В 2016 році на території Київської області було відкрито 287 закладів оздоровлення та відпочинку, а саме: 1 санаторій, 16 позаміських, 267 пришкільних, 3 наметових табори.
Протягом літнього періоду відпочило 11523 дітей та 14639 оздоровилось.
Всього з початку підготовки та проведення оздоровчої кампанії, фахівцями Держпродспоживслужби взято участь у проведенні 153 перевірок дотримання вимог санітарного законодавства, у т.ч. 8 планових, з них виявлено порушення вимог санітарного законодавства у 8 випадках. За результатами перевірок були надані приписи щодо усунення порушень, які були виконанні у встановлені терміни.
На території Київської області експлуатується 39 полігонів (сміттєзвалищ) твердих побутових відходів, загальною площею більше 500 га, на яких захоронено близько 4,1 млн. тон. твердих побутових відходів.
Згідно «Програми поводження з твердими побутовими відходами в Київській області на 2012 – 2016 роки» були затверджені відповідні програми в містах та районах області.
До Управління державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства протягом звітного періоду надійшло 133 звернення громадян, які було розглянуто та про результати їх розгляду повідомлено заявників.
Фахівцями управління протягом 2016 року було погоджено 274 видачі дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря з стаціонарних джерел, видано 50 актів санітарно-епідеміологічного обстеження об’єкта для отримання ліцензії на провадження господарської діяльності з медичної практики, видано 1503 санітарних паспорти на транспорті засоби, що перевозять харчові продукти та 33 санітарних паспорти на склади збереження пестицидів та агрохімікатів. Видано санітарних паспортів на право експлуатації джерел іонізуючого випромінювання:
В 2016 році державними фітосанітарними інспекторами Управління фітосанітарної безпеки Головного управління відповідно до покладених на нього завдань у сферах карантину та захисту рослин була проведена наступна робота.
В пунктах пропуску на державному кордоні Київської та Київської міської митниць ДФС, на пунктах карантину рослин при відділах митного оформлення та пунктах фітосанітарного контролю в районах Київської області було проведено фітосанітарний контроль всіх імпортних та вітчизняних об’єктів регулювання. При цьому встановлені випадки порушення фітосанітарних вимог України, а саме: надходження немаркованого дерев’яного пакувального матеріалу, надходження імпортних об’єктів регулювання без фітосанітарних сертифікатів, про що інспекторами складено 82 нотифікаційних повідомлення до країн – експортерів про порушення фітосанітарних вимог МСФЗ № 12 та № 15.
Крім того, при проведенні фітосанітарного контролю імпортованих об’єктів регулювання було виявлено регульовані шкідливі організми, зокрема:
Західний квітковий трипс на овочах свіжих з Туреччини, Нідерландів, Польщі, Іспанії, Тунісу в 13 випадках;
Середземноморська плодова муха на цитрусових з Туреччини, Іспанії в 3-х випадках;
Південно-американська томатна міль в томатах з Туреччини. Іспанії в 2-х випадках;
Сорго алепське у плодах шавлії з Молдови в 1-му випадку.
Заражені вантажі були повернуті до країн – експортерів, або знищені. За фактами порушень складено та направлено до країн-експортерів 19 нотифікаційних повідомлень.
Державними фітосанітарними інспекторами області в 2016 році:
оформлено 31864 карантинних сертифікатів, 17898 фітосанітарних сертифікатів, 74 фітосанітарних сертифікатів на реекспорт;
проведено реєстрацію 1320 осіб, які здійснюють господарську діяльність пов’язану з виробництвом та обігом об’єктів регулювання:
проведено 34 планові перевірки та 1 позапланову перевірку підконтрольних суб’єктів господарювання. В 5-ти операторів ринку виявлені порушення чинного законодавства в сфері карантину рослин. На посадових осіб цих суб’єктів господарювання накладені адміністративні стягнення згідно ст. 106 КУпАП на загальну суму 1122 грн.
Проведені контрольні обстеження на виявлення обмежено поширених на території України карантинних організмів, при цьому:
Американський білий метелик – виявлено на 34,419 га в старих вогнищах;
Середземноморська плодова муха – не виявлено;
Західний кукурудзяний жук – не виявлено;
Картопляна міль – не виявлено.
Шкідники закритого грунту:
Західний квітковий трипс та тютюнова білокрила – не виявлено;
Південно-американська томатна міль – не виявлено;
Каліфорнійська щитівка – не виявлено;
Капровий жук – не виявлено;
Картопляна міль – не виявлено;
Бактеріальний опік плодових – не виявлено;
Ризоманія цукрового буряку – не виявлено;
Потівірус шарки сливи – не виявлено;
Золотиста картопляна нематода – виявлено 4,01 га в старих вогнищах та 0,179 га нових вогнищ;
Амброзія полинолиста – виявлено -6501,637 га в старих вогнищах та 36,644 га нових вогнищ;
Ценхрус довгоголовий – виявлено – 1,122 га в старих вогнищах та 0,228 га нових вогнищ;
карантинні шкідники лісу – не виявлено. На площах, де виявлені шкідливі організми проведені механічні та хімічні заходи по їх знищенню.
На території Київської області у 2016 році запроваджено карантинний режим по золотистій картопляній нематоді на території Колонщинської сільської ради Макарівського району. Площа зараження 0,179 га. Розпорядження № 242 від 12.05.2016 р.
В 2016 р. видано 18830 допусків ( посвідчень) на роботу з ядохімікатами.
В рамках заходів з пропаганди знань щодо захисту рослин видано 1 посібник спеціальної літератури (тираж 100 екз.) та опубліковано 26 статей.
На виконання спільного протоколу з Китайською Народною Республікою щодо фітосанітарних заходів обстежено на відсутність карантинних організмів 24,6 тис. га посівів ячменю, кукурудзи та сої.
За результатами обстежень сільськогосподарських угідь розроблено 5 місячних прогнозів, надано 280 інформаційних повідомлень в тому числі 30 термінових.
Головне управління Держпродспоживслужби відповідно до покладених на нього завдань у сфері здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням законодавства про захист прав споживачів (у тому числі споживачів виробів з дорогоцінних металів та дорогоцінного каміння).
З метою недопущення надходження на споживчий ринок Київської області неякісної та небезпечної для життя і здоров’я людей нехарчової продукції Управлінням захисту споживачів Головного управління (далі – Управління захисту споживачів) протягом 2016 року перевірено діяльність 75 підприємств торгівлі, ресторанного господарства, послуг та досліджено 87 рекламо-носіїв, виявлено 59 випадків порушень у сфері реклами, серед них: у сфері зовнішньої реклами – 42 та в друкованих засобах масової інформації – 15.
За результатами проведених перевірок до адміністративної відповідальності притягнуто 26 осіб із накладенням адміністративних санкцій на суму 5,1 тисяч гривень. За порушення законів України «Про захист прав споживачів», «Про державний ринковий нагляд», «Про рекламу» до 55 суб’єктів господарювання застосовано адміністративно – господарські санкції на загальну суму 411,9 тис. грн.
В ході перевірок, щодо дотримання суб’єктами господарської діяльності вимог Законів України, нормативних документів та нормативно – правових актів, виявлені численні порушення законодавства, у тому числі:
– реалізацію продукції, що підлягає обов’язковій сертифікації в державній системі сертифікації, але в документах, згідно з якими продукцію передано на реалізацію, відсутні реєстраційні номери сертифіката відповідності або свідоцтва про визнання відповідності;
– реалізацію небезпечного товару без належного попереджувального маркування, а також без інформації про правила і умови безпечного його використання;
– реалізацію товару, строк придатності якого минув;
– реалізацію товару без необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про дату виготовлення та строк придатності, відомості про умови зберігання, правила та умови ефективного і безпечного використання продукції, найменування та місцезнаходження виробника і підприємства що здійснює функції, щодо прийняття претензій від споживача та іншої інформації, що повинна доводитись до споживача у супровідній документації, що додається до продукції, на етикетці, а також у маркуванні чи іншим способом (у доступній наочній формі);
– розповсюдження продукції без національного знаку відповідності;
– невідповідність продукції вимогам технічних регламентів;
– невиконання або неповне виконання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів.
При перевірках суб’єктів господарювання перевірялись відповідність продукції нормативним документам та нормативно – правовим актам за маркуванням та показниками якості, наявність супровідної документації на товари та послуги, а саме: декларації про відповідність, висновки державної санітарно – епідеміологічної експертизи, сертифікати відповідності, висновки експертиз та протоколи випробувань зразків відповідної продукції та схеми (креслення) конструкцій виробу, також повний склад технічної документації на відповідну продукцію, передбачений технічними регламентами, документи, що дають змогу відстежити походження відповідної продукції та її подальший обіг.
Крім того, в ході проведених планових перевірок, були відібрані зразки продукції, що знаходилася у реалізації, для проведення лабораторних випробувань на відповідність вимогам нормативно-правових актів. За результатами проведених досліджень Державним підприємством «Всеукраїнський державний науково – виробничий центр стандартизації, метрології, сертифікації та захисту прав споживачів» встановлено, що 76 % відібраних для випробувань зразків товарів не відповідають вимогам нормативно-правових актів стосовно безпеки для життя, здоров’я, майна споживачів, та на необхідну, доступну і достовірну інформацію про товари, про що суб’єктам господарювання надані рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів – заборону надання продукції на ринку.
Забезпечення всебічного розгляду звернень громадян, порушених у них проблем, оперативне їх вирішення, задоволення конституційних прав та законних інтересів громадян є одним із пріоритетних завдань діяльності Управління захисту споживачів, відповідальним обов’язком його посадових і службових осіб.
Протягом звітного періоду Управлінням захисту споживачів розглянуто 355 скарг споживачів на якість товарів та послуг. Завдяки професійному та об’єктивному розгляду звернень громадян – споживачів, спеціалістами Управління захисту споживачів, протягом звітного періоду , повернуто кошти за неякісні товари народного споживання та неякісно надані послуги на загальну суму 166,8 тис. грн.
Попередня
Наступна