• In English
  • Шановні споживачі житлово-комунальних послуг!
    , опубліковано 14 Листопада 2024 року о 15:15

    Питаннями захисту прав споживачів в Україні (в тому числі при наданні житлово-комунальних послуг) опікується Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів через свої територіальні органи. Для прикладу, на території Київської області даними питаннями безпосередньо опікується Головне управління Держпродспоживслужби в Київській області (далі – Головне управління).

    Ціною на житлово-комунальну послугу є множина кількості послуги (1м2, 1Гкал, 1м3 тощо) та тарифу на 1 одиницю цієї послуги. Для прикладу: послуга утримання будинків, споруд та прибудинкових територій – тариф на утримання 1м2 загальної площі квартири (тариф) * на кількість м2.

    Відповідно до вимог чинного законодавства України послуги у сфері ЖКГ поділяються на житлову послугу (послуг утримання будинків, споруд та прибудинкових територій та послуга з управління багатоквартирним будинком) та комунальні послуги (тепло, гаряча вода, газ, холодне водопостачання та водовідведення, електроенергія тощо).

    З моменту введення в дію нового Закону України «Про житлово-комунальні послуги» (01.05.2019 року) споживачі житлової послуги позбавлені державного регулювання цін (тарифів) на послугу управління багатоквартирним будинком. Усі договори, укладені після цієї дати, мають договірну ціну на цю послугу. Але, договори про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, укладені з виконавцями таких послуг або з управителями, визначеними згідно із цим Законом, до введення в дію норм цього Закону, що регулюють надання послуги з управління багатоквартирним будинком, зберігають чинність на умовах, визначених такими договорами (у тому числі щодо вивезення побутових відходів – за наявності), до дати набрання чинності договорами про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, укладеними за правилами, визначеними цим Законом. (пункт 31 Прикінцевих та перехідних положень).

    Також, з дати введення в дію норм цього Закону, що регулюють надання послуги з управління багатоквартирним будинком, зміна будь-яких умов договорів про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, додатків і кошторисів (цін/тарифів) до них забороняється та вважається нікчемною.

    Хочеться зазначити, що послуга управління багатоквартирним будинком замінила собою послугу утримання будинків, споруд та прибудинкових територій. Єдина відмінність однієї від іншої полягає в тому, що послуга «утримання» передбачає затвердження тарифу, а послуга «управління» має договірну ціну.

    Таким чином, у разі укладання Вами договору на послугу утримання будинків, споруд та прибудинкових територій до 01.05.2019 року та наявності ознак порушення вимог чинного законодавства щодо захисту Ваших прав, як споживача, Ви маєте право звернутись із заявою про порушення Ваших прав при наданні житлової послуги у разі виявлення таких ознак. До свого звернення необхідно обов’язково долучити докази порушення Ваших прав (договір, платіжні доручення на сплату послуг тощо). В зверненні необхідно ретельно описати проблему, яку Ви вбачаєте. Спеціалісти Головного управління розглянуть Ваше звернення та, у разі підтвердження фактів, викладених у Вашому зверненні, проведуть позапланову перевірку суб’єкта господарювання, який надає Вам послугу, та притягне винних до адміністративної та адміністративно-господарської відповідальності. А у разі, якщо факти, викладені Вами у зверненні, не підтвердяться – нададуть Вам аргументовану відповідь.

    Щодо надання комунальних послуг.

    Послуги постачання теплової енергії з 2018 року прийшли на зміну послугам постачання централізованого опалення та централізованого гарячого водопостачання. На відміну від житлової послуги управління багатоквартирним житловим будинком – обидві ці послуги мають державне регулювання цін (тарифів).

    З 2018 року із складу послуги утримання будинків, споруд та прибудинкових територій виключена послуга «вивезення побутових відходів» та виведена в окрему комунальну послугу «Управління відходами». Надавачі послуги управління відходами виставляють споживачам власні платіжки. Ці платіжки формуються із норми накопичення на одну особу побутових (ТПВ), великогабаритних (ВГВ) та рідких відходів, які в свою чергу затверджуються органом місцевого самоврядування помножені на тариф (збирання, перевезення та захоронення) 1м3 таких відходів. Цей тариф також затверджується органом місцевого самоврядування. Натомість надавачі житлової послуги із складу свого тарифу, при відокремленні цієї послуги, повинні виключити складову «вивезення побутових відходів», тобто зменшити власний тариф.

    Послуги холодного водопостачання та водовідведення має державне регулювання цін. Також до цих послуг входить водовідведення гарячої води.

    Послуга газопостачання на даний час розділена на 2 складові – це плата за фактичний використаний природний газ та послугу транспортування газу. Слід розуміти, що облік об’ємів використаного природнього газу веде компанія, яка транспортує газ, шляхом внесення показників до єдиної бази даних. Ці дані використовуються іншою компанією (НАК «Нафтогаз України») для виставлення платіжок за фактичний використаний газ, шляхом множення цих показників на тариф 1 м3. Ця інформація необхідна для розуміння до якої саме компанії позиватись споживачу при зверненні до Головного управління.

    Окремим рядком є послуги постачання та розподілу електричної енергії.

    Дуже часті випадки порушення прав споживачів при наданні цих послуг є ситуація, коли мешканці новозбудованих будинків вимушені сплачувати за електропостачання по тарифам для комерційних організацій. Така ситуація складається по причині того, що забудовник не виконує Технічні вимоги ДТЕК та у подальшому не може передати ДТЕК на обслуговування зовнішні інженерні мережі, що в свою чергу призводить до того, що споживачі позбавлені можливості укласти прямі договори на послуги постачання та розподілу електричної енергії по тарифу «населення», як це передбачено постановою Кабінету Міністрів України від 05.06.2019 року № 483 «Про затвердження Положення про покладення спеціальних обов’язків на учасників ринку електричної енергії для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку електричної енергії».

    Окремо хочемо зауважити, що актуальне питання для споживачів житлово-комунальних послуг є питання ненадання або надання у неповному обсязі цих послуг.

    Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів має позитивний досвід у вирішенні всіх цих питань.

    Шановні споживачів, у випадку ознак порушення Ваших прав, як споживачів житлово-комунальних послуг та наявності підтверджуючих на це документів, просимо звертатись із зверненнями до Головного управління Держпродспоживслужби в Київській області.

    Call Now Button
    Будь в курсі подій